Op 14 februari 1943 wordt hij in Oss geboren. De toneelschool vond hem niet goed genoeg om toegelaten te worden. Maar in 1970 begon het Werkteater uit onvrede over gebrek aan aandacht voor experimenteel, kleinschalig toneel en Thoolen sloot zich direct er bij aan. Vormde met acteurs als Joop Admiraal, Peter Faber, Cas Enklaar, Shireen Strooker, Olga Zuiderhoek, de broers Groothof en Helmert Woudenberg het begin er van. Toenmalig minister van Cultuur, Marga Klompé, gaf de groep subsidie. Het Werkteater specialiseerde zich in producties over maatschappelijk controversiële onderwerpen, zoals criminaliteit, ziekte, dood, zocht interactie met het publiek en speelde op ongebruikelijke locaties als ziekenhuizen, gevangenissen, psychiatrische inrichtingen en buurthuizen. In 1980 krijgt Thoolen z’n eerste rol in een speelfilm: Het teken van het beest. En vanaf dan is hij alleen nog filmacteur. Hij wint twee Gouden Kalveren: voor rollen in De mannetjesmaker en De illusionist. Hij speelt in twee films van Peter Greenaway: A zed and two noughts en Prospero’s Books. In 1989 speelt hij met o.a. Marlo Brando in de Amerikaanse film A dry white season van Euzhan Palcy. Thoolen leidde buiten de film een onstuimig leven, met sterke hunkering naar grote liefde. Helaas wordt hij getroffen door het HIV-virus en op 12 oktober 1996 – 53 jaar oud – overlijdt hij aan de gevolgen van aids. In 2003 maakt Pieter Verhoef een documentaire over de briljante acteur, die voor anderen en voor zich zelf niet altijd gemakkelijk was: Alles komt ergens van.
Uit een artikel in Trouw-14-10- 1996:
AMSTERDAM – “Misschien ben ik wel nooit volwassen geworden,” zei Gerard Thoolen eens en vergeleek het acteur-zijn met een kind dat de werkelijkheid niet aankon. Hij kampte met een fundamenteel gebrek aan zelfvertrouwen, maar zette intussen de mooiste rollen neer. Thoolen overleed zaterdag in het Amsterdamse Slotervaartziekenhuis, 53 jaar oud.
Na de kweekschool kwam hij min of meer bij toeval bij theater terecht. Hij was alleen maar nieuwsgierig. Sinds de oprichting in 1970 heeft hij lange tijd deel uitgemaakt van het Amsterdamse theatercollectief Werkteater. Daar heeft hij zijn talent kunnen ontwikkelen. Ongewild maar des te indrukwekkender was vooral het effect van de tegenstelling tussen zijn stevige, wat gedrongen gestalte en de kwetsbare types die hij vaak speelde. Toen hij als opa in het project ‘Als de dood’ zijn kleinzoon, die het erg vond hem alleen te moeten laten bij ‘de poort’, geruststelde met ‘Dat geeft niks mijn jongen’ en vervolgens de laatste adem uitblies, werd van ontroering je keel dichtgeknepen.
Onbewust wellicht projecteerde Gerard Thoolen zijn eigen kleine hartje op zijn personages. Het grote gebaar had hij niet nodig. Hoe simpeler hij het hield, des te mooier en waarachtiger waren zijn vertolkingen. Hij zocht zijn voorbeelden op straat, in de kroeg.
De kern van acteren was voor hem: het personage worden. Ik weet nog hoe ik er destijds minutenlang over heb gedaan om in de exuberante Surinaamse mevrouw Emmanuels, een figuur in een van de zomertentprogramma’s, zijn persoontje te ontdekken.
In zulke rollen kon hij breed uitpakken. Speelde hij in travestie, dan deed hij dat vol overgave en was succes verzekerd.
Hieronder een aflevering uit In voor en tegenspoed met Rijk de Gooijer en o.a. Gerard Thoolen.
Filmografie als acteur | |||
Jaar | Titel | Rol | Opmerkingen |
---|---|---|---|
1969 | Don Christobal of de klucht met de knuppel | Televisiefilm komedie | |
1974 | Zaliger nagedachtenis | Meneer Drakentand | Televisiefilm |
1975 | Altijd wat anders, zelden wat goeds | Broer | Korte film (eindexamenfilm) van Orlow Seunke |
1975 | Werkloosheid | Werkloze arbeider | Korte film gemaakt door het Amsterdams Stadsjournaal |
1975 | Goede morgen, mijnheer van Wijk | Bankemployé mijnheer van Wijk | Korte film van Rob van der Vijver |
1975 | Rooie Sien | Fotograaf Tonio | Film van Frans Weisz |
1975 | Heb medelij, Jet! | Film van Frans Weisz | |
1975 | Samen op goede weg | Automobilist | Korte film gemaakt door het Amsterdams Stadsjournaal |
1976 | Toestanden | Film gemaakt in samenwerking met Het Werkteater | |
1976 | De radiodroom | Korte film | |
1976 | Scenes uit het soldatenleven | Korte film | |
1977 | Ssst, je vader slaapt | Korte film | |
1977 | Een schoolvoorbeeld | Chef van een arbeidsbureau | Korte film gemaakt door het Amsterdams Stadsjournaal |
1977 | Alleen is maar alleen | Korte film | |
1977 | De elektriseermachine van Wimshurst | Korte film | |
1977 | Dokter Vlimmen | Boer uit Knarsel | Nederlands-Belgische co-productie |
1978 | Prettig weekend, meneer Meijer | Televisiefilm | |
1979 | Met voorbedachten rade | Bediende | Korte film |
1979 | Opname | Verpleger | Film gemaakt in samenwerking met Het Werkteater |
1979 | Fietsen | Korte film | |
1980 | Het teken van het beest | IJje Wijkstra | Film van Pieter Verhoeff |
1980 | Mijn zuster de negerin | Korte film van Dirk Jan Bruut | |
1980 | No fun | Korte film | |
1981 | Twee vorstinnen en een vorst | Film van Otto Jongerius | |
1982 | Een zwoele zomeravond | Surinaamse mevrouw Emanuels | Film van Frans Weisz in samenwerking met Het Werkteater |
1982 | De smaak van water | Hes | |
1983 | De lift | Nachtportier | Horrorfilm van Dick Maas |
1983 | De mannetjesmaker | Ben Mertens | Film van Hans Hylkema |
1983 | De illusionist | De vader | Film met Freek de Jonge, losjes gebaseerd op zijn theatervoorstelling De Tragiek uit 1980/1981 |
1984 | Projekties | Werkeloze operateur en acteur | Korte film |
1985 | De ijssalon | Otto Schneeweiss | Film van Dimitri Frenkel Frank |
1985 | Het bittere kruid | Vader Meijer | |
1985 | Pervola, sporen in de sneeuw | Film van Orlow Seunke – Thoolen meegewerkt aan scenario | |
1985 | A zed and two noughts | De chirurg Van Meegeren | Film van Peter Greenaway |
1986 | Crime de la crime | Korte film | |
1987 | Van geluk gesproken | Sjef | Film van Pieter Verhoeff |
1987 | De schoorsteenveger | Korte film van Ron Termaat | |
1988 | De rivier waarin ik zwom | Televisieserie | |
1988 | Taxi in de nacht | Klant in de taxi | Korte film |
1989 | Mijn vader woont in Rio | Klant | Jeugdfilm van Ben Sombogaart |
1989 | Lollie | Korte film | |
1989 | A Dry White Season | Kolonel Viljoen | Amerikaanse historische thriller-dramafilm van Euzhan Palcy |
1990 | Een vreemde liefde | Televisiefilm van Edwin de Vries | |
1990 | How to survive a broken heart | Brack | |
1991 | Prospero’s Books | Adrian | Britse dramafilm van Peter Greenaway gebaseerd op het toneelstuk van The Tempest van William Shakespeare |
1991 | De zondagsjongen | Buschmann | Film van Pieter Verhoeff |
1991 | De provincie | Sartorius | |
1991 | In voor en tegenspoed | Kroegvriend Arie | Televisieserie met Rijk de Gooyer |
1992 | Marianne | Korte film van Tijs Tinbergen in opdracht van de Nederlandse Spoorwegen | |
1992 | Transit | Cesare | |
1992 | De drie beste dingen in het leven | Otto | |
1993 | Richting Engeland | Thoolen is hier de verteller | |
1993 | Mus | Televisieserie | |
1994 | Sneeuwval | Korte film | |
1994 | Lolamoviola: All quiet | Televisiefilm | |
1995 | De Vliegende Hollander (1995) | Gevangenisdirecteur | Film van Jos Stelling |
1995 | Gevangen op Java | Willem Walraven | Documentaire/drama |
1995 | Chopsticks | Blauw | Humoristische televisiefilm van Ron Termaat |
1995 | Achter het scherm | Producent Fred Kroost | Humoristische televisieserie |
1996 | In the cold light of day | Jan Pastorek | Brits-Nederlandse psychologische thriller |
1996 | De eenzame oorlog van Koos Tak | De aan alcohol verslaafde dagbladjournalist Koos Tak | Televisieserie van Theo van Gogh |
1996 | Charlotte Sophie Bentinck | Stadhouder Willem IV | Film van Ben Verbong |
1996 | Marrakech | Televisiefilm |