Behalve dat hij verbonden is aan de Thomaskerk en Thomasschool is Bach verantwoordelijk voor het hele openbare muziekleven in Leipzig. Op 26 februari wordt zijn zoon Gottfried Heinrich geboren. Hij is de oudste zoon uit zijn huwelijk met Anna Magdalena Wilcke. Hij ontwikkelde zich als een labiele persoonlijkheid, mentaal enigszins gehandicapt, maar volgens z’n halfbroer Carl Philipp Emanuel speelde hij voortreffelijk klavecimbel, maar hij was helaas niet in staat dat helemaal te exploiteren. Vanaf 1750 – na zijn vaders dood- leeft hij bij z’n zuster en zwager Johann Christoph Altnikol in Naumburg. Zijn zwager overlijdt in 1759, hij zelf in 1763.
Op Goede Vrijdag 7 april vindt de eerste uitvoering van de Johannes Passion plaats (BWV 245). Hieronder openingskoor uit die eerste versie.
Op zondag 11 juni, de eerste zondag na Trinitatis begint Bach aan zijn tweede jaargang kerkcantates met O Ewigkeit, du Donnerwort (BWV 20).
Op 25 juni keurt hij het orgel van de Salvatorkerk in Gera, waarna het direct door hem wordt ingewijd.In de zomer treedt hij met Anna Magdalena op in Köthen.
1724 is het jaar dat Immanuel Kant wordt geboren: op 22 april. Mooie voornaam: God-met-ons. Met God zal hij zich filosofisch veel bezighouden. Hij wordt geboren in Koningsbergen, het huidige Kaliningrad. Het was een Duitse stad , gesticht in 1255 en van helft 15e eeuw tot aan 1945 de culturele en economische hoofdstad van Oost-Pruisen. Kant stamt uit een gezin van een arme zadelmaker en kan dankzij een piëtistische predikant gaan studeren. Hij wordt huisonderwijzer en als hij bijna dertig is onbezoldigd privaatdocent worden aan de universiteit. In 1770 wordt hij hoogleraar in de metafysica en logica aan de universiteit van zijn geboortestad. Als hij tachtig jaar is overlijdt hij. Kant kent een zgn. voor-kritische als een kritische periode. In de laatste periode neemt hij afstand van de opvatting dat specifiek metafysische vragen over het bestaan van God/godheid te beantwoorden zijn. Het bewijs van het bestaan van een god valt buiten het bereik van de zuivere rede. Dat is geen zaak van beredenering, maar meer van aanname, zeg maar geloof. Zijn kritische gedachten heeft hij oa. neergelegd in zijn hoofdwerk ‘Kritik der reinen Vernunft’. Van het Koningsbergen van zijn tijd is helaas vrijwel niets meer over, tijdens de gevechten in 1945 tussen Russische en Nazi-troepen is de stad onherstelbaar verwoest.
Op 12 december 1724 overlijdt in Voorburg Hendrik van Deventer. Hij was een in Leiden in 1651 geboren orthopedist en gynaecoloog. En hij behoorde tot de Labadisten, de aanhangers van Jean de Labadie, een ex-jezuïet die als predikant van de Waalse kerk van Middelburg streefde naar een zuivere kerk van ware gelovigen. Hij wordt afgezet in 1669 en vormt een groep van zo’n 400 aanhangers en vindt met hen onderdak in het Friese Wieuwerd. Onder zijn aanhangers Anna Maria Schurman, dichteres en taalkundige, de entomologe en tekenaar Maria Sibylla Merian. En Hendrik van Deveneter. In Wieuwerd vinden we in een crypte de verdoofde lichamen van een aantal leden van de sekte. Daar zit Van Deventer niet bij. Op zijn zeventiende sluit hij zich aan bij de groep, in de praktijk leert hij het vak van chirurgijn en oefent dat uit in de op alle vlakken zich zelf bedruipende gemeenschap in Wieuwerd. Hij maakt er naam als geneesheer en met name als orthopedist. Hij ontwikkelt zich als expert op het gebied van rachitis en wordt als zodanig zelfs geraadpleegd door de Deense koning Christian V. Zonder de kennis van Latijn slaagt hij er in de doctorstitel te behalen in Groningen. Dat geeft hem de mogelijkheid tot groter honorarium en tot vestiging in heel Nederland. Hij verlaat Wieuwerd om niet te veel in de gemeenschapspot te hoeven stoppen. Hij specialiseert zich in verloskunde. En vestigt zich in Voorburg. Op het buiten Sionslust woont en werkt hij, heeft hij een eigen drukkerij en een leerlooierij voor het vervaardigen van orthopedische hulpmiddelen. Zijn belangrijkste bijdrage aan de verloskunde is zijn pleidooi voor hygiëne tijdens de bevalling. Volkomen nieuw en schokkend in die tijd!