Aandachttrekkerij

Afgelopen zaterdag had ik voor Radio Bloemendaal (Hemelse Modder) een gesprek met oud-sportjournalist van de Volkskrant en NRC Guus van Holland. Het werd een openhartig gesprek aan de hand van door hem zelf  (zoals gebruikelijk bij dit programma) aangedragen muziek. Daarbij het nummer ‘The sinner in me’ van Depeche Mode. Logische vraag van mijn kant: wat is ‘the sinner in you’? ‘Mijn zonde is” , zei Guus, ‘ is de neiging tot aandachttrekkerij”. Een eerlijk en verrassend antwoord. Die wellicht de  wonde openlegt bij meerderen, de wonde ook van mijn zonde, moet ik bekennen. Die wellicht ook voortkomt uit een gebrek aan aandacht en erkenning tijdens minder- en jeugdtijd. Of uit angst voor afwijzing. Een zonde wellicht die stevig gevoed wordt deze tijd met z’n Facebook, Instagram, Twitter etc. En de ettelijke talkshows niet te vergeten: mooie podia voor aandacht en hoe beter aandacht getrokken wordt, hoe beter de kijkcijfers en dus gunstig voor de ijdelheid van de talkshowhosts. In Andere Tijden Sport was onlangs een mooi (gemaakt) portret te zien van oud-scheidsrechter Frans Derks. Nu ja, ik schrijf ‘oud’; hij fluit nog steeds op 88 jarige leeftijd wedstrijden. Nou ja fluit; hij fluit  nauwelijks en loopt er als relikwie bij. Het spel bijbenen is er niet meer bij. Zoals Sjaak Swart ook nog altijd voetbalt op z’n tachtigste: een karikatuur van wat hij was. Enfin, Derks gaf ruiterlijk toe dat hij ijdel was en dat nooit onder stoelen of banken heeft gestoken. Zijn ijdelheid is wellicht daarom te pruimen. Aandachttrekkerij is vaak omgeven door en ingegeven door een zgn goede zaak, met fraaie motieven, maar ten diepste juist voortkomend uit ijdelheid. Facebook is bijvoorbeeld een digitale prikboord voor kijk-mij-eens-goede daden en -gedachten/meningen, bevestigd door applaus-reacties van je aanhang, vrienden genaamd. En zo wordt vooral de digitale wereld overstelpt met ‘Hier ben ik’. Een goede vertaling van het Hebreeuwse ‘hineni’, wat in de Bijbel diverse keren voorkomt, o.a. bij Abraham (Genesis 22) en bij Samuël. Maar daar is het altijd een uit je schulp komen door een roepstem van de Ene en nooit een zelfopenbaring, dus een vorm van eigenmachtige aandachttrekkerij. Toen het laatste album van Leonard Cohen met de titel Hineni mocht Mart Smeets bij  DWDD aandacht daarvoor vragen en dat is bij Mart nooit aan dovemansoren gezegd. God Matthijs roept, dus ben je er. Maar Mart vertelde dat hineni betekent: ik kom er aan. Tja. Overigens een ander nummer van Cohen – Halleluja – behoorde ook tot de inbreng van Guus van Holland. Volgende week met het hele gesprek te beluisteren op www.radiobloemendaal.nl.