De Zuid-Limburgse Stoomtrein Maatschappij (ZLSM) is een stichting die de stoomtreindienst exploiteert op de spoorlijn tussen Kerkrade en Schin op Geul, een toeristische spoorweg, onder de museumnaam Miljoenenlijn. Het gedeelte tussen Kerkrade en Simpelveld is onderdeel van de Miljoenenlijn. Tot en met 2016 werd er ook tussen Schin op Geul en Valkenburg gereden. Vanwege een verbod door de Inspectie voor Transport kan er voor onbepaalde tijd niet op het spoor van ProRail worden gereden, waardoor het eindpunt Schin op Geul is.[1] Bron: Wikipedia.
Station Simpelveld
Zo’n 100 jaar geleden was grensstation Simpelveld het economisch centrum aan de spoorlijn van Aken naar Maastricht. Hier werden alle reizigers gevisiteerd (gecontroleerd) door douaniers. Reizigers die de controle wisten te ontwijken, verhandelden hun smokkelwaar in één van de acht(!) café’s tegenover het station.
Vandaag de dag is het oude stationsgebouw uit 1908 nog steeds te bezichtigen en vormt zij het kloppend hart van museumspoorlijn De Miljoenenlijn. Op het emplacement vind je onder andere onze gezellige stationsrestauratie met terras, ’t Winkeltje en het kantoor van de stationschef. Van de website .
Onze stoomtreinen rijden over twee historische trajecten: een groot stuk van de voormalige spoorlijn Aken – Maastricht (aangelegd in 1853) en een groot stuk van de spoorlijn Schaesberg – Simpelveld (aangelegd in 1925). Tegenwoordig vormen beide stukken samen de museumspoorlijn ‘Miljoenenlijn’ (tussen Schin op Geul en Kerkrade of Vetschau).
De aanleg van de spoorlijn tussen Schaesberg (tegenwoordig Landgraaf) en Simpelveld start in 1925 en wordt uitgevoerd door het Spoorwegbouwbedrijf uit Utrecht, een dochteronderneming van de NS. De bouw was moeizaam en duur. Zo dreigen door de mijnbouw voortdurend verzakkingen te ontstaan. Om de hoogteverschillen zo klein mogelijk te houden, wordt in het heuvelachtige gebied veel grond verzet. Terwijl in het dal van de Anselerbeek in Kerkrade de spoordijk 32 meter wordt opgehoogd, komt de spoorlijn tussen Kerkrade en Simpelveld – om niet te veel te hoeven stijgen en dalen – 18 meter onder het maaiveld te liggen.
Door deze grote operatie kost de aanleg 1 miljoen Gulden per kilometer. En dat is zeker voor die tijd een astronomisch hoog bedrag. Het traject krijgt dan ook al snel de bijnaam “De Miljoenenlijn“.